דגים, מתכונים ופירות ים
דגים טריים, טעימים, מזינים ובריאים!
 

ובאותו עניין:

דגים ובריאות: איכלו דגים...

האם יש יתרונות באכילת דגים, שעולים על הסיכון? מחקר מ- 2006 טוען שבהחלט יש

מדי פעם אנחנו שומעים שיש יתרונות רבים לאכילת מזון כלשהו או לשתיית משקה כזה או אחר. הצרה היא שהאליה תמיד באה עם הקוץ-בה. דוגמאות לא חסרות. הבולטות ביותר הן ה"שתו כוס יין ביום", המפורסם: יין זה טוב לעורקים, אבל לא כל כך טוב לנוהגים. זה בכלל לא רע ללב, אבל יש לו השפעה לא מי-יודע-מה על הכבד. דוגמא אחרת היא סויה וטופו - סבבה לנשים בגילאים מסוימים, אבל מסוכן ברמות היסטריות לחצי תריסר קבוצות באוכלוסיה, וכך הלאה והלאה. הפעם אני רוצה לדבר על שני דברים בהקשר זה: ראשית על מחקר חדש שבאמת קשור לדגים (ואני מקווה שהפעם לא ישאלו, לכן, מה העניין עם שם המדור הזה), ושנית, להראות כיצד האליה עם הקוץ שבה עשתה את הלא יאומן, ואולי תחולל מהפכה בקנה מידה שלא יאומן, בתחום אחר שקרוב לליבי - בירה.

 

אכילת דגים - התועלת עולה על הסיכון

תכולות גבוהות של אומגה 3 מהמקור ובמבנה הכימי המתאים לנו, בשר שהוא לרוב קל מבחינת שומן, קלות בהכנה ובבישול ועוד, כל אלה הופכים את דגי הים למזון בריא ואטרקטיבי. בשנה האחרונה אף התבשרנו שמגדלי הדגים בבריכות אף מוסיפים אומגה 3 למזון הדגים שהם מגדלים. למה? כדי שזאת תגיע בסופו של דבר לצרכנים, בבשר הדג. לא שזה לא לגיטימי, אבל זה נראה קצת מוזר, לקחת משהו שבא מדג אחד ולתת אותו לדג שני, כדי שהדג הגדול יאכל את זה בסופו של דבר. עדיף כבר היה לוותר על המתווך, אולי. בקיצור, שמח בבריכת הדגים וזהו.

העניין עם דגים, הוא שבדגי ים יש כספית, וכספית זה לא טוב. זאת אמנם מתכת משעשעת למדי בשעורי טבע ומעבדות - כי היא נוזלית - אבל חוץ מזה היא מאוד רעילה. כשהייתי ילד, מאוד נזהרתי לא לשבור את המדחום כי היתה בו כספית. כל כך נזהרתי, שהחזקתי אותו חזק חזק בין השיניים, שלא יפול. הכי נחמד היה לראות את אמא ואבא שלי על הברכיים, אוספים את כדרוריות הכספית הקטנות, אחת לאחת, ומאווררים אחר כך בהיסטריה את הבית.

לא משנה, העניין עם דגים וכספית הוא שעד היום לא היה ברור אם טוב לאכול דגים - בגלל האומגה שלוש וכל יתר הגודי'ז, או שרע - בגלל הכספית והמתכות הכבדות, שגם מקננות בהם. מחקר חדש (או סיכום של מחקרים רבים), מצביע על כך שאכילת דגים שווה את הסיכון.

פאנל של מומחים במרכז לניתוח סיכונים באוניברסיטת הרווארד החליט ב- 19 לאוקטובר, שכנראה שהתועלת עולה על הסיכון. העניין המעניין הוא ניתוח הסיכונים המתמטי שהאנשים האלה עשו: הפרידו את כל העניין הרגשי מהעניין עצמו וקיבלו ההחלטה. נכון, עדיין יש קבוצות - נשים שמתכוונות להכנס להריון או שהן בהריון, למשל - שצריכת הדגים שלהן צריכה להיות מבוקרת. הן אמורות לאכול דגים דלים בכספית, אבל עדיין לאכול דגים, כיון שצריכת דגים חשובה להתפתחות המערכת העצבית של העובר. כל קבוצה והאיזון שלה. רוצה לאמר: אליה וקוץ בה, אבל אם אין לכם בעיות מיוחדות, הקוץ, לא ממש צריך להטריד אתכם. ההיסטריה שעורר פרסום אחד ב- 2001, אומרים בהרווארד, הספיק כדי לנתק את כל האוכלוסיה מאכילת דגי ים, דבר שהיה כמובן לא טוב (בגלל התועלות באכילת דגים) ולא מוצדק.

שגיא קופר

כל הזכויות שמורות לים ים | powered by Zephyr זפיר בניית אתרים